ELDERLY PEOPLE ADHESION TO A PHYSICAL ACTIVITY PROGRAM: PURPOSES AND SIGNIFICANCE

Authors

  • José Antonio Bicca Ribeiro Universidade Federal de Pelotas
  • Adriana Schüler Cavalli Universidade Federal de Pelotas
  • Marcelo Olivera Cavalli Universidade Federal de Pelotas
  • Letícia de Vargas Pogorzelski
  • Márcia Rodrigues Prestes Universidade Federal de Pelotas
  • Luiza Isnardi Cardoso Ricardo Universidade Federal de Pelotas

DOI:

https://doi.org/10.1590/S0101-32892012000400012

Keywords:

Aged, motivation, motor activity, physical education

Abstract

The study aims to identify the purposes for elderly people adhering to physical activi- ty (PA) programs and to determine the significance of PA. The research adopts a cross-sectional descriptive methodology; and data is collected through a semi-structured questionnaire. The sample is composed of 199 elderly people – 195 female and 4 male. The participants have an average age of 70.03 ± 6.17 years old; and 46.7% of them belong to class “C”, according to ABEP. Results indicate ‘health prevention’ as the main purpose for adhesion, 68.8%, and as the primary significance attributed to PA, 75.9%. The paper concludes appointing that this perception denotes a conscious attitude to the relation between PA and health.

Author Biographies

  • José Antonio Bicca Ribeiro, Universidade Federal de Pelotas
    Acadêmico do curso de Licenciatura em Educação Física da Escola Superior de Educação Física da Universidade Federal de Pelotas - ESEF/UFPel.
  • Adriana Schüler Cavalli, Universidade Federal de Pelotas
    Doutora em Ciências da Saúde e do Esporte pela Chukyo University (2001). Docente da Escola Superior de Educação Física da Universidade Federal de Pelotas - ESEF/UFPel.
  • Marcelo Olivera Cavalli, Universidade Federal de Pelotas
    Doutor em Ciências da Saúde e do Esporte pela Chukyo University (2001). Docente da Escola Superior de Educação Física da Universidade Federal de Pelotas - ESEF/UFPel.
  • Letícia de Vargas Pogorzelski
    Bacharel em Educação Física pela Escola Superior de Educação Física da Universidade Federal de Pelotas - ESEF/UFPel.
  • Márcia Rodrigues Prestes, Universidade Federal de Pelotas
    Acadêmica do curso de Licenciatura em Educação Física da Escola Superior de Educação Física da Universidade Federal de Pelotas - ESEF/UFPel.
  • Luiza Isnardi Cardoso Ricardo, Universidade Federal de Pelotas
    Acadêmica do curso de Licenciatura em Educação Física da Escola Superior de Educação Física da Universidade Federal de Pelotas - ESEF/UFPel.

Additional Files

Published

2012-06-08

Issue

Section

Artigos Originais