EXCERPTS OF SEDENTARY LIFESTYLE

Authors

  • Alexandre Palma Universidade Federal do Rio de Janeiro
  • Murilo Mariano Vilaça Universidade Federal do Rio de Janeiro
  • Monique Ribeiro de Assis Universidade Gama Filho

Keywords:

Sedentary lifestyle, Science, Health, Risk reduction behavior

Abstract

Sedentary lifestyle has been treated as something perfectly measurable, and, therefore, that can be learned. On the other hand, the concept of sedentary lifestyle still remains questionable and, consequently, the tools for assessing it proved inconsistent. In this sense, the purpose of this study was to show that different discourses of truth have been supporting this concept, what motivates us to think what is true or even if there is any truth about it. After presenting different possibilities to understand sedentary lifestyle, through the use of aphorisms, we understand that electing a discourse as truth may just mean that people believe it that there is a will for truth as a will toward power.

Author Biographies

Alexandre Palma, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Possui graduação em Educação Física pela Universidade Gama Filho (1986), mestrado em Educação Física pela Universidade Gama Filho (1995), doutorado em Saúde Pública pela Fundação Oswaldo Cruz (2002) e estágio de pós-doutorado no Instituto de Psiquiatria (IPUB) da Universidade Federal do Rio de Janeiro (2005). Atualmente, é professor adjunto da Universidade Federal do Rio de Janeiro, onde leciona na Escola de Educação Física e Desportos. Atua, ainda, como parecerista da Revista Brasileira de Ciências do Esporte, Revista Movimento e Arquivos em Movimento (UFRJ). Tem experiência acadêmica no campo da Educação Física nas seguintes áreas: treinamento desportivo, atividade física e promoção da saúde e futebol.

Murilo Mariano Vilaça, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Mestre em Educação pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Doutorando em Educação pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) e em Filosofia pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Docente do curso de Pós-graduação lato-sensu em Pedagogia Crítica da Educação Física da Universidade Federal do Rio de Janeiro (PPGEF/EEFD/UFRJ)

Monique Ribeiro de Assis, Universidade Gama Filho

Doutora em Educação Física pela Universidade Gama Filho (UGF). Docente do Programa de Pós-graduação em Ciências do Esporte e do Exercício da Universidade Gama Filho (UGF)

Published

2014-02-13

Issue

Section

Artigos Originais