LEARNING EFFECT IN THE PERFORMANCE IN WINGATE REPEATED TESTS

Authors

  • Timothy Gustavo Cavazzotto Laboratório de Fisiologia Experimental Aplicada a Atividade Física LAFEAF - Universidade Estadual do Centro Oeste UNICENTRO - Guarapuava Paraná - Brasil
  • Alisson Gustavo Braz Universidade Federal de Goiás - Brasil
  • Sandra Aires Ferreira Laboratório de Fisiologia Experimental Aplicada a Atividade Física LAFEAF - Universidade Estadual do Centro Oeste UNICENTRO - Guarapuava-PR
  • Marcos Roberto Queiroga Laboratório de Fisiologia Experimental Aplicada a Atividade Física LAFEAF - Universidade Estadual do Centro Oeste UNICENTRO - Guarapuava-PR

Keywords:

Consistence, Anaerobic Power, Performance Test, Cyclist.

Abstract

The purpose of this study was to verify the existence of learning effect in results of Wingate repeated tests. Twelve cyclists were submitted to two Wingate Tests (TW1 and TW2) with an interval of a week. The added resistance was equivalent to 10% of body mass, the routines were planned to reproduce the same conditions in both tests. Even though the high correlation (0,92), the results showed significant difference for Mean Power (PM), in absolute values (TW1: 579,7 ± 91,0 W vs TW2: 616,9 ± 102,2) and relative values, (TW1: 8,3 ± 0,8 W/kg vs TW2: 8,8 ± 0,9 W/kg) favoring the second test. The evidence demonstrated the existence of learning effect affecting results of anaerobic power.

Author Biographies

Timothy Gustavo Cavazzotto, Laboratório de Fisiologia Experimental Aplicada a Atividade Física LAFEAF - Universidade Estadual do Centro Oeste UNICENTRO - Guarapuava Paraná - Brasil

Pesquisador do LAFEAF-DEDUF-UNICENTRO.

Sandra Aires Ferreira, Laboratório de Fisiologia Experimental Aplicada a Atividade Física LAFEAF - Universidade Estadual do Centro Oeste UNICENTRO - Guarapuava-PR

Professora Mestre do Departamento de Educação Física

Marcos Roberto Queiroga, Laboratório de Fisiologia Experimental Aplicada a Atividade Física LAFEAF - Universidade Estadual do Centro Oeste UNICENTRO - Guarapuava-PR

Professor Doutor do Departamento de Educação Física

Additional Files

Published

2013-07-16

Issue

Section

Artigos Originais