To the agenda the production of Thematic Working Group Physical Activity and Health of the Brazilian College of Sport Science (1997-2011)

Authors

  • Maria Isabel Brandão de Souza Mendes Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN), Centro de Ciências da Saúde, Departamento de Educação Física, Natal, RN, Brasil
  • Nádia Souza Lima da Silva Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ), Centro de Educação e Humanidades, Instituto de Educação Física e Desportos, Rio de Janeiro, RJ, Brasil
  • Marcos Santos Ferreira Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ), Centro de Educação e Humanidades, Instituto de Educação Física e Desportos, Rio de Janeiro, RJ, Brasil
  • Maria Aparecida Dias Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN), Centro de Ciências da Saúde, Departamento de Educação Física, Natal, RN, Brasil
  • Alexandre Palma Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), Escola de Educação Física e Desportos, Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Educação Física, Rio de Janeiro, RJ, Brasil
  • Giannina do Espírito-Santo Centro Universitário Augusto Motta, Departamento de Educação Física, Rio de Janeiro, RJ, Brasil
  • Carlos Alexandre Vieira Universidade Federal de Goiás (UFG), Faculdade de Educação Física e Dança, Goiás, GO, Brasil
  • Paula Nunes Chaves Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN), Centro de Ciências da Saúde, Programa de Pós-Graduação em Educação Física, Natal, RN, Brasil

Keywords:

Physical activity, Health, Knowledge, Brazilian College of Sport Science

Abstract

This research aims to map the scientific production of the Thematic Working Group (GTT) Physical Activity and Health published in the Annals of the Brazilian Sports Sciences (CONBRACE) from 1997 to 2011, in order to reflect on epistemological indicators. From the content analysis performed highlights the plurality of health studies in different scientific approaches, according to every two years, with an increase of studies related to the humanities, especially from 2007. Points up the need for a policy and scientific knowledge production in Physical Education that values research on the SUS, both through CBCE, as by higher education institutions.

Author Biographies

  • Maria Isabel Brandão de Souza Mendes, Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN), Centro de Ciências da Saúde, Departamento de Educação Física, Natal, RN, Brasil
    Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN), Centro de Ciências da Saúde, Departamento de Educação Física, Natal, RN, Brasil
  • Nádia Souza Lima da Silva, Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ), Centro de Educação e Humanidades, Instituto de Educação Física e Desportos, Rio de Janeiro, RJ, Brasil
    Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ), Centro de Educação e Humanidades, Instituto de Educação Física e Desportos, Rio de Janeiro, RJ, Brasil
  • Marcos Santos Ferreira, Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ), Centro de Educação e Humanidades, Instituto de Educação Física e Desportos, Rio de Janeiro, RJ, Brasil
    Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ), Centro de Educação e Humanidades, Instituto de Educação Física e Desportos, Rio de Janeiro, RJ, Brasil
  • Maria Aparecida Dias, Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN), Centro de Ciências da Saúde, Departamento de Educação Física, Natal, RN, Brasil
    Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN), Centro de Ciências da Saúde, Departamento de Educação Física, Natal, RN, Brasil
  • Alexandre Palma, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), Escola de Educação Física e Desportos, Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Educação Física, Rio de Janeiro, RJ, Brasil
    Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), Escola de Educação Física e Desportos, Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Educação Física, Rio de Janeiro, RJ, Brasil
  • Giannina do Espírito-Santo, Centro Universitário Augusto Motta, Departamento de Educação Física, Rio de Janeiro, RJ, Brasil
    Centro Universitário Augusto Motta, Departamento de Educação Física, Rio de Janeiro, RJ, Brasil
  • Carlos Alexandre Vieira, Universidade Federal de Goiás (UFG), Faculdade de Educação Física e Dança, Goiás, GO, Brasil
    Universidade Federal de Goiás (UFG), Faculdade de Educação Física e Dança, Goiás, GO, Brasil
  • Paula Nunes Chaves, Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN), Centro de Ciências da Saúde, Programa de Pós-Graduação em Educação Física, Natal, RN, Brasil
    Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN), Centro de Ciências da Saúde, Programa de Pós-Graduação em Educação Física, Natal, RN, Brasil

Published

2017-09-17

Issue

Section

Artigos Originais