Bodily practices in the fitness centers: a look at the “fluminense” body

Authors

  • Diego Costa Freitas Núcleo de Estudos Sociocorporais e Pedagógicos em Educação Física e Esportes - Escola de Educação Física e Desportos da Universidade Federal do Rio de Janeiro (NESPEFE/ EEFD-UFRJ)
  • Fernanda Azevedo Gomes da Silva Núcleo de Estudos Sociocorporais e Pedagógicos em Educação Física e Esportes - Escola de Educação Física e Desportos da Universidade Federal do Rio de Janeiro (NESPEFE/ EEFD-UFRJ)
  • Alan Camargo Silva Núcleo de Estudos Sociocorporais e Pedagógicos em Educação Física e Esportes - Escola de Educação Física e Desportos da Universidade Federal do Rio de Janeiro (NESPEFE/ EEFD-UFRJ)
  • Sílvia Maria Agatti Lüdorf Núcleo de Estudos Sociocorporais e Pedagógicos em Educação Física e Esportes - Escola de Educação Física e Desportos da Universidade Federal do Rio de Janeiro (NESPEFE/ EEFD-UFRJ)

Keywords:

Fitness Centers, Body, Physical Education.

Abstract

This study aims to investigate the conceptions of physical education teachers who act in small fitness centers of Rio de Janeiro about their professional practice and some issues related to the body. Data were obtained by semi-structured interviews, observation and notes in a field diary. The teachers demonstrated concern to meet the needs of the student and to preserve their physical integrity. However, social and economics characteristics of this particular region seem to collaborate to a work routine that stress exhaustive exercises. There also had been detected some tension between the discourse and the practice of these instructors, whose students claim for immediate results.

Author Biographies

Diego Costa Freitas, Núcleo de Estudos Sociocorporais e Pedagógicos em Educação Física e Esportes - Escola de Educação Física e Desportos da Universidade Federal do Rio de Janeiro (NESPEFE/ EEFD-UFRJ)

Bacharel em Educação Física (EEFD/UFRJ). Membro do NESPEFE. Escola de Educação Física e Desportos. Universidade Federal do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, RJ.Brasil

Fernanda Azevedo Gomes da Silva, Núcleo de Estudos Sociocorporais e Pedagógicos em Educação Física e Esportes - Escola de Educação Física e Desportos da Universidade Federal do Rio de Janeiro (NESPEFE/ EEFD-UFRJ)

Mestranda em Educação Física (EEFD/UFRJ). Membro do NESPEFE. Escola de Educação Física e Desportos. Universidade Federal do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, RJ.Brasil

Alan Camargo Silva, Núcleo de Estudos Sociocorporais e Pedagógicos em Educação Física e Esportes - Escola de Educação Física e Desportos da Universidade Federal do Rio de Janeiro (NESPEFE/ EEFD-UFRJ)

Mestrando em Educação Física (EEFD/UFRJ). Membro do NESPEFE. Escola de Educação Física e Desportos. Universidade Federal do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, RJ.Brasil

Sílvia Maria Agatti Lüdorf, Núcleo de Estudos Sociocorporais e Pedagógicos em Educação Física e Esportes - Escola de Educação Física e Desportos da Universidade Federal do Rio de Janeiro (NESPEFE/ EEFD-UFRJ)

Doutora em Educação. Professora Adjunta da Escola de Educação Física e Desportos. Universidade Federal do Rio de Janeiro. Coordenadora do Núcleo de Estudos Sociocorporais e Pedagógicos em Educação Física e Esportes. Rio de Janeiro, RJ.Brasil

Additional Files

Published

2011-08-16

Issue

Section

Artigos Originais