In Dance the Object and Professional Instrument is the Own Body

Authors

  • Livia Tenorio Brasileiro UEPB

Keywords:

Dance, Physical Education, body, formation.

Abstract

The present study is a fragment of the thesis Dance – Physical Education: (in) tense relations, analyzing senses and meanings derived from curricular standards in teacher education courses, in Physical Education and Dancing, concerning dancing knowledge. It is characterized as a documental research whose main source are the pedagogical projects of Dancing and Physical Education courses, including a pair in Bahia (UFBA) and other in São Paulo (UNICAMP). By analyzing the pedagogical projects we identified that the body has an outstanding presence, being the dimension of the body its biggest focus. But what means for an area of knowledge having the body as its foundational reference?

Author Biography

Livia Tenorio Brasileiro, UEPB

Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP (2009) e Mestre em Educação pela Universidade Federal de Pernambuco - UFPE (2001). Graduada em Licenciatura em Educação Física e Técnico em Desporto pela Universidade Federal de Pernambuco - UFPE (1992). Atualmente é professora da Universidade Estadual da Paraíba atuando na área de Educação Física, com ênfase em Educação Física Escolar. Temas de pesquisa: educação física escolar, dança, dança e educação física, curriculo e prática pedagógica.

Published

2013-04-21

Issue

Section

Artigos Originais