EFFECTS OF GOAL SETTING FOR THE ACQUISITION OF MOTOR SKILLS

Authors

  • Priscila Silva Lima Universidade Federal de Minas Gerais
  • Rodolfo Novellino Benda Universidade Federal de Minas Gerais
  • Fabiano de Souza Fonseca Doutor em Educação Física, Universidade Federal de Minas Gerais
  • Fabricia Quintão Loschiavo-Alvares Universidade Federal de Minas Gerais
  • Alessandra Aguilar Coca Ugrinowitsch Centro Universitário Belo Horizonte
  • Aline Horta Miguel Junqueira Universidade Federal de Minas Gerais
  • Maria Flávia Soares Pinto Carvalho
  • Herbert Ugrinowitsch Universidade Federal de Minas Gerais

DOI:

https://doi.org/10.1590/S0101-32892012000400010

Keywords:

Motor Learning, goal setting, temporality goal settings, saloon throwing darts.

Abstract

The present study investigated the effects of short and long-term goal setting in the learning of saloon dart throwing. The experiment was conducted in three stages: pretest (10 trials), acquisition (60 trials), with manipulation of the temporality of the goal, and post-test (10 trials). The 33 right-handed university students were divided into three groups: specific short-term goal (GEC), specific long-term goal (GEL) and no-goal (GNM). In the analysis of accuracy and consistency the two way ANOVA identified significant effect between pretest and post-test and between acquisition blocks as well. Although all the groups have learned the task, there was no difference between them. It is suggested further researches on the subject.

Author Biographies

Priscila Silva Lima, Universidade Federal de Minas Gerais

Graduada em Educação Física

Rodolfo Novellino Benda, Universidade Federal de Minas Gerais

Doutor em Educação Física, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, MG, Brasil.

Fabiano de Souza Fonseca, Doutor em Educação Física, Universidade Federal de Minas Gerais

Mestre Ciências do Esporte, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, MG, Brasil.

Fabricia Quintão Loschiavo-Alvares, Universidade Federal de Minas Gerais

Mestre Ciências do Esporte, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, MG, Brasil.

Alessandra Aguilar Coca Ugrinowitsch, Centro Universitário Belo Horizonte

Mestre em Ciências do Esporte, Centro Universitário Belo Horizonte, Belo Horizonte, MG, Brasil.

Aline Horta Miguel Junqueira, Universidade Federal de Minas Gerais

Graduada em Educação Física, Centro Universitário Belo Horizonte, Belo Horizonte, MG, Brasil.

Maria Flávia Soares Pinto Carvalho

Mestre em Ciências do Esporte, Centro Universitário Belo Horizonte, Belo Horizonte, MG, Brasil.

Herbert Ugrinowitsch, Universidade Federal de Minas Gerais

Doutor em Educação Física,

Universidade Federal de Minas Gerais
Escola de Educação Física, Fisioterapia e Terapia Ocupacional
Av. Antônio Carlos 6627, Pampulha - CEP 31270-901
Belo Horizonte, MG, Brasil
Tel. + 55 31 34092393
Fax. + 55 31 34092304

Published

2012-06-08

Issue

Section

Artigos Originais