ELDERLY PEOPLE ADHESION TO A PHYSICAL ACTIVITY PROGRAM: PURPOSES AND SIGNIFICANCE

Authors

  • José Antonio Bicca Ribeiro Universidade Federal de Pelotas
  • Adriana Schüler Cavalli Universidade Federal de Pelotas
  • Marcelo Olivera Cavalli Universidade Federal de Pelotas
  • Letícia de Vargas Pogorzelski
  • Márcia Rodrigues Prestes Universidade Federal de Pelotas
  • Luiza Isnardi Cardoso Ricardo Universidade Federal de Pelotas

DOI:

https://doi.org/10.1590/S0101-32892012000400012

Keywords:

Aged, motivation, motor activity, physical education

Abstract

The study aims to identify the purposes for elderly people adhering to physical activi- ty (PA) programs and to determine the significance of PA. The research adopts a cross-sectional descriptive methodology; and data is collected through a semi-structured questionnaire. The sample is composed of 199 elderly people – 195 female and 4 male. The participants have an average age of 70.03 ± 6.17 years old; and 46.7% of them belong to class “C”, according to ABEP. Results indicate ‘health prevention’ as the main purpose for adhesion, 68.8%, and as the primary significance attributed to PA, 75.9%. The paper concludes appointing that this perception denotes a conscious attitude to the relation between PA and health.

Author Biographies

José Antonio Bicca Ribeiro, Universidade Federal de Pelotas

Acadêmico do curso de Licenciatura em Educação Física da Escola Superior de Educação Física da Universidade Federal de Pelotas - ESEF/UFPel.

Adriana Schüler Cavalli, Universidade Federal de Pelotas

Doutora em Ciências da Saúde e do Esporte pela Chukyo University (2001). Docente da Escola Superior de Educação Física da Universidade Federal de Pelotas - ESEF/UFPel.

Marcelo Olivera Cavalli, Universidade Federal de Pelotas

Doutor em Ciências da Saúde e do Esporte pela Chukyo University (2001). Docente da Escola Superior de Educação Física da Universidade Federal de Pelotas - ESEF/UFPel.

Letícia de Vargas Pogorzelski

Bacharel em Educação Física pela Escola Superior de Educação Física da Universidade Federal de Pelotas - ESEF/UFPel.

Márcia Rodrigues Prestes, Universidade Federal de Pelotas

Acadêmica do curso de Licenciatura em Educação Física da Escola Superior de Educação Física da Universidade Federal de Pelotas - ESEF/UFPel.

Luiza Isnardi Cardoso Ricardo, Universidade Federal de Pelotas

Acadêmica do curso de Licenciatura em Educação Física da Escola Superior de Educação Física da Universidade Federal de Pelotas - ESEF/UFPel.

Additional Files

Published

2012-06-08

Issue

Section

Artigos Originais