EFFECT OF INTERLATERAL TRANSFER OF LEARNING DIRECTION IN TOUCHING FINGER SEQUENCE TASK

Authors

  • Paulo César Andrean Universidade Estadual de Londrina Centro de Educação Física e Esporte Departamento de Estudos do Movimento Humano Londrina - Paraná - Brasil Graduação em Licenciatura em Educação Física Campus Universitário - Rodovia Celso Garcia Cid Km 380 Caixa Postal: 6001 - CEP: 86051-990 Fone/Fax: (43) 3371-5857 Londrina - Paraná - Brasil E-Mail: paulocean@hotmail.com
  • Bruno Secco Faquin Universidade Estadual de Londrina Centro de Educação Física e Esporte Departamento de Educação Física Londrina - Paraná - Brasil Mestrado em Educação Física Campus Universitário - Rodovia Celso Garcia Cid Km 380 Caixa Postal: 6001 - CEP: 86051-990 Fone/Fax: (43) 3371-5857 Londrina - Paraná - Brasil E-Mail: brunopoti@hotmail.com
  • Juliana Bayeux Dascal Universidade Estadual de Londrina Centro de Educação Física e Esporte Departamento de Educação Física Londrina - Paraná - Brasil Doutorado em Educação Física Campus Universitário - Rodovia Celso Garcia Cid Km 380 Caixa Postal: 6001 - CEP: 86051-990 Fone/Fax: (43) 3371-5857 Londrina - Paraná - Brasil E-Mail: jbdascal@yahoo.com.br
  • Victor Hugo Alves Okazaki Universidade Estadual de Londrina Centro de Educação Física e Esporte Departamento de Educação Física Londrina - Paraná - Brasil Doutorado em Educação Física Campus Universitário - Rodovia Celso Garcia Cid Km 380 Caixa Postal: 6001 - CEP: 86051-990 Fone/Fax: (43) 3371-5857 Londrina - Paraná - Brasil E-Mail: vhaokazaki@gmail.com

DOI:

https://doi.org/10.1590/S0101-32892013000100003

Keywords:

Interlateral transfer, motor Skill, touch of fingers, motor Learning.

Abstract

The present study analyzed the effect of interlateral transfer direction while learning a touching finger sequence task. Twenty right-handed participants (18-30 years old) were divided into two groups: practice with the right hand (GD) and left hand (GE). Groups were evaluated during pretest, posttest, and retention phases. The task was performing the higher number of finger touches between tomb and the other fingers, during 10 seconds, in a pre-stablished order. The GE showed higher number of finger touchs with the left hand in posttest (Z=2,2; P=0,028) compared to pretest. The GD increased the number of finger touches from pretest to retention for the right hand (Z=2,4; P=0,017) and left hand (Z=2,6; P=0,009), indicating learning and interlateral transfer of learning. The interlateral transfer of learning from the right to the left hand was explained by the principle of trainability.

Author Biographies

Paulo César Andrean, Universidade Estadual de Londrina Centro de Educação Física e Esporte Departamento de Estudos do Movimento Humano Londrina - Paraná - Brasil Graduação em Licenciatura em Educação Física Campus Universitário - Rodovia Celso Garcia Cid Km 380 Caixa Postal: 6001 - CEP: 86051-990 Fone/Fax: (43) 3371-5857 Londrina - Paraná - Brasil E-Mail: paulocean@hotmail.com

Licenciatura em Educação Física pela Universidade Estadual de Londrina

Bruno Secco Faquin, Universidade Estadual de Londrina Centro de Educação Física e Esporte Departamento de Educação Física Londrina - Paraná - Brasil Mestrado em Educação Física Campus Universitário - Rodovia Celso Garcia Cid Km 380 Caixa Postal: 6001 - CEP: 86051-990 Fone/Fax: (43) 3371-5857 Londrina - Paraná - Brasil E-Mail: brunopoti@hotmail.com

Mestre em Educação Física pela Universidade Estadual de Londrina.

Juliana Bayeux Dascal, Universidade Estadual de Londrina Centro de Educação Física e Esporte Departamento de Educação Física Londrina - Paraná - Brasil Doutorado em Educação Física Campus Universitário - Rodovia Celso Garcia Cid Km 380 Caixa Postal: 6001 - CEP: 86051-990 Fone/Fax: (43) 3371-5857 Londrina - Paraná - Brasil E-Mail: jbdascal@yahoo.com.br

Departamento de Educação Física. Comportamento Motor.

Victor Hugo Alves Okazaki, Universidade Estadual de Londrina Centro de Educação Física e Esporte Departamento de Educação Física Londrina - Paraná - Brasil Doutorado em Educação Física Campus Universitário - Rodovia Celso Garcia Cid Km 380 Caixa Postal: 6001 - CEP: 86051-990 Fone/Fax: (43) 3371-5857 Londrina - Paraná - Brasil E-Mail: vhaokazaki@gmail.com

Departamento de Educação Física - Comportamento Motor e Biomecânica.

Additional Files

Published

2012-09-29

Issue

Section

Artigos Originais