WHICH TACTICAL BEHAVIORS FROM UNDER-14 YOUTH SOCCER PLAYERS MIGHT BE IMPROVED AFTER 20 TRAINING SESSIONS?

Authors

  • Carlos Raphael Braga Corrêa de Souza Curso Marly Cury RS Assessoria Desportiva e Saúde Endereço: Avenida Sete de Setembro, 165, Icaraí. Fone: 21-27103436. Niterói, Rio de Janeiro. Brasil.
  • Ezequiel Steckling Müller Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Catarinense - Câmpus Luzerna. Endereço: Rua São Roque, 41, Centro. Fone: 49-35234300. Luzerna, Santa Catarina. Brasil
  • Israel Teoldo Costa Universidade Federal de Viçosa Endereço: Avenida Peter Rolfs, s/n, Campus Universitário. Fone: 31-38992200. Viçosa, Minas Gerais. Brasil.
  • Amândio Braga Santos Graça Faculdade de Desporto da Universidade do Porto Endereço: Rua Doutor Plácido Costa, 91. Fone: 351-225074700. Porto, Portugal.

Keywords:

Soccer, Tactics, Training, Teaching Games for Understanding.

Abstract

The aim of this paper was to assess which tactical behaviors might be modified after 20 training sessions. The sample comprised 18 U-14 youth soccer players. The instrument used to assess the tactical behaviors was FUT-SAT and the training sessions were based on the Teaching Games for Understanding. Significant differences were verified in four variables: the Tactical Principle “defensive unity”, the total amount of tactical actions performed, the Tactical Performance Index and the Percentage of Errors in the Tactical Principle “width and length”. It was concluded that the training sessions were effective, especially regarding the increase of the Game’s Tactical Performance Index.

Author Biographies

Carlos Raphael Braga Corrêa de Souza, Curso Marly Cury RS Assessoria Desportiva e Saúde Endereço: Avenida Sete de Setembro, 165, Icaraí. Fone: 21-27103436. Niterói, Rio de Janeiro. Brasil.

Possui mestrado em Ciências do Desporto pela Universidade do Porto (2010). Atua principalmente nos seguintes temas: Ensino jogos Desportivos, Futebol, Princípios de Jogo, Aprendizagem.

Curriculo Lattes:

http://lattes.cnpq.br/6127280282289340

Ezequiel Steckling Müller, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Catarinense - Câmpus Luzerna. Endereço: Rua São Roque, 41, Centro. Fone: 49-35234300. Luzerna, Santa Catarina. Brasil

Possui graduação em Educação Física pela Universidade da Região de Joinville (2006) e mestrado em Ciências do Desporto na Faculdade de Desporto da Universidade do Porto (2010), com reconhecimento pela Universidade de São Paulo - USP. Atualmente, é professor do Instituto Federal Catarinense e aluno de doutorado em Ciências do Desporto na Faculdade de Desporto da Universidade do Porto. Desenvolve trabalhos científicos nas áreas da Gestão Desportiva e da Metodologia do Treino de Futsal e Futebol. Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/9926943642918970

Israel Teoldo Costa, Universidade Federal de Viçosa Endereço: Avenida Peter Rolfs, s/n, Campus Universitário. Fone: 31-38992200. Viçosa, Minas Gerais. Brasil.

Possui doutorado em Ciências do Desporto pela Faculdade de Desporto na Universidade do Porto (2010). Atualmente é Professor Adjunto do Departamento de Educação Física da Universidade Federal de Viçosa e coordenador do Convênio de Mobilidade Acadêmica entre a Universidade do Porto e a Universidade Federal de Viçosa. Desenvolve trabalhos científicos nas áreas do Futebol, Tática, Formação de Talentos, Análise de Jogo, Psicologia do Esporte e Treinamento Esportivo.
Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/8364970814095329

Amândio Braga Santos Graça, Faculdade de Desporto da Universidade do Porto Endereço: Rua Doutor Plácido Costa, 91. Fone: 351-225074700. Porto, Portugal.

Professor do departamento de Pedagogia da Faculdade de Desporto da Universidade do Porto. Doutor em Ciências do Desporto e Educação Física pela Faculdade de Desporto da Universidade do Porto. Tem experiência na área de Educação Física, com ênfase em Formação Profissional e Pedagogia do Esporte, atuando principalmente nos seguintes temas: Educação Física, formação inicial, basquetebol, desenvolvimento profissional e currículos e programas.

Published

2013-07-16

Issue

Section

Artigos Originais