SHARED KNOWLEDGE IN THE TEACHING OF GAMES AND FUN ACTIVITIES: WAY/OF DOING ART IN PHYSICAL EDUCATION

Authors

  • Júlia Miranda Falcão Universidade Federal do Espírito Santo
  • Silvana Ventorim Universidade Federal do Espírito Santo
  • Wagner dos Santos Universidade Federal do Espírito Santo
  • Amarílio Ferreira Neto Universidade Federal do Espírito Santo

DOI:

https://doi.org/10.1590/S0101-32892012000300007

Keywords:

Physical education, games and fun activities, shared knowledge, intervention.

Abstract

The current text describes a pedagogical project for teaching Physical Education developed from the content of games and fun activities, in an elementary municipal school, in a 4º grade group. It takes the perspective of studies with the everyday life and uses as instruments for data production, observation, photographic and ?lmic record and interviews. The paper justi?es the possibility of building a teaching practice mediated by a collaborative research of the space-time in school, in the process of sharing pedagogical practices recognizing the complexity, the plurality and singularity of school actions, especially the ones produced in Physical education lessons. KEYWORDS: Physical education; games and fun activities; shared knowledge; intervention.

Author Biographies

Júlia Miranda Falcão, Universidade Federal do Espírito Santo

Mestre em Educação Física pelo Programa de Pós-Graduação em Educação Física (PPGEF) do Centro de Educação Física e Desportos (CEFD) da Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)

Pesquisadora do PROTEORIA (Vitória – Espírito Santo – Brasil)

Silvana Ventorim, Universidade Federal do Espírito Santo

Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) do Centro de Educação (CE) da Universidade Federal do Espírito Santo (UFES), Doutora em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais

Pesquisadora do PROTEORIA (Vitória – Espírito Santo – Brasil)

Wagner dos Santos, Universidade Federal do Espírito Santo

Professor do Programa de Pós-Graduação em Educação Física (PPGEF) do Centro de Educação Física e Desportos (CEFD) da Universidade Federal do Espírito Santo (UFES), Doutorado em Educação pela Universidade Federal do Espírito Santo

Pesquisador do PROTEORIA (Vitória – Espírito Santo – Brasil)

Amarílio Ferreira Neto, Universidade Federal do Espírito Santo

Professor Programa de Pós-Graduação em Educação Física do Centro de Educação Física e Desportos (CEFD) da Universidade Federal do Espírito Santo (UFES), Doutorado em Educação pela Universidade Metodista de Piracicaba

Coordenador do PROTEORIA (Vitória – Espírito Santo – Brasil)

Published

2012-03-10

Issue

Section

Artigos Originais