Self-Pperception of Sstudents with Iintellectual Ddeficiency Rregarding school Ddifferent Sspace-Ttime at School

Authors

  • José Francisco Chicon CEFD/UFES
  • Maria das Graças Carvalho Silva de Sá CEFD/UFES

Keywords:

Self-perception, intellectual deficiency, Pphysical Eeducation, inclusion.

Abstract

Study case with ethnographic approaches, aiming at knowing and analyzing the self-perception of three students with intellectual deficiency at the school different space-time in school, focusing on Physical Education. The instruments were based on interviews, observations and field diary. The results indicate a negative self-perception of the focus subjects, mainly when it is associated to the teaching/learning processes experienced at the different space-time, including Physical Education. However, the participation in a Project titled “A Trupe do Palhaço Caramelo” (Caramelo Clown Troupe) worked positively in the symbolization/perception ways of the ones involved, since they left the figuration condition previously lived to experiment the main role of their respective life stories.

Author Biographies

José Francisco Chicon, CEFD/UFES

Doutor em Educação pela Universidade de São Paulo - USP (2005), Linha de Pesquisa: Educação Especial. Mestrado em Educação pela Universidade Federal do Espírito Santo - UFES (1995). Área de concentração: Desenvolvimento Humano e Processos Educacionais. Especialização em Educação Física para Pessoas Portadoras de Deficiência - CEFD/UFES (1990). Graduação em Educação Física pela Universidade Federal do Espírito Santo (1988). Professor Adjunto II do Programa de Pós-Graduação em Educação Física do Centro de Educação Física e Desportos/UFES, Área de Concentração: Estudos Pedagógicos e Sócio-Culturais. Linha de Pesquisa: Educação Física, Currículo e cotidiano Escolar. Linha de Pesquisa: Estudos que enfoquem a questão da inclusão escolar em Educação Física.Professor Adjunto II do Departamento de Ginástica do Centro de Educação física e Desportos/UFES. Disciplinas: Educação Física, Adaptação e Inclusão; Educação Inclusiva; Educação Física, aprendizagem e Desenvolvimento Humano. Inserção e trabalhos relacionados ao eixo jogo, educação e inclusão. Livros Publicados: Jogo, mediação pedagógica e inclusão: a práxis pedagógica (2004), Educação Especial: fundamentos para a prática pedagógica (Org. 2004); Prática psicopedagógica em crianças com NEEs: abordagem psicomotora (1999); Educação Física e os desafios da inclusão (Org. 2010); A educação inclusiva de crianças, adolescentes, jovens e adultos: avanços e desafios (Org. 2010).

Maria das Graças Carvalho Silva de Sá, CEFD/UFES

Possui graduação em Educação Física pela Universidade Federal do Espírito Santo (1989), especialização em Educação Fisica escolar (1996), mestrado em Educação/Educação Especial pela Universidade Federal do Espírito Santo (2003) e doutorado em Educação/Educação e Diversidade Humana pela Universidade Federal do Espírito Santo (2008). Atualmente é professor Adjunta do Centro de Educação Física e Desportos/Departamento de Ginástica pela Universidade Federal do Espírito Santo e Coordenadora do GTT Inclusão e Diferença 2010-2011. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação Especial, atuando principalmente nos seguintes temas: educação física escolar, educação infantil, inclusão e autismo.

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Published

2013-04-21

Issue

Section

Artigos Originais